Als we aan high-end modemerken denken, is Gucci een van de eerste namen die in ons op komt. Gucci is bij uitstek een van de grootste namen in de modewereld. Iedereen zou wel iets van dit label in zijn/haar kast willen, maar voor een item van dit merk moet de gemiddelde Nederlander wel een hoop centen op de bank hebben staan. Ondanks dat blijft het een must-have brand, en is het voor veel modefanaten een droom om hun garderobe met minstens 1 item met die dubbele GG aan te vullen. Maar hoeveel weten we nou eigenlijk over het merk zelf? In dit blog deel ik een aantal leuke en opmerkelijke feitjes over Gucci, die ik wel de moeite waard vond om ff te melden!

Van liftbediende naar modegigant

De man achter Gucci is niemand minder dan Guccio Gucci (vandaar de befaamde dubbele G als logo). Tja, als je met zo’n naam op de wereld bent gezet, moet je haast wel iets groots neerzetten. Hij richtte in 1921 zijn merk Gucci op in Florence, Italië toen hij 40 jaar oud was. Ondanks dat het merk op Italiaanse bodem is ontstaan, haalde Guccio zijn inspiratie uit de mode in Engeland en met name Londen. In deze bruisende stad werkte Guccio namelijk voor zijn modecarrière in het Savoy Hotel als liftbediende. Tijdens zijn werk ontmoette hij een hoop beroemdheden die hij naar de juiste verdieping moest begeleiden, zoals Winston Churchill en Marilyn Monroe (om maar wat bescheiden namen te noemen). Hij raakte geïnspireerd door de verschillende accessoires die deze beroemdheden bij zich droegen. Het merk begon als eerste met een tassenlijn: verschillende ontwerpen tassen van kwalitatief Italiaans leer. Deze werden al snel een favoriet onder de consument (vandaag de dag zijn tassen nog steeds een van de best verkochte items van het merk). Niet veel later was het merk zo succesvol geworden dat Guccio zelf begeleidt werd naar de verdieping van zijn luxe suite in het Londense Savoy.

Iedereen wil Gucci

Tot zijn dood in 1953 managede Guccio het merk zelf. Daarna nam zijn zoon het van hem over. Het lukte hem om de accessoires te promoten bij beroemdheden. Al snel waren namen als Elizabeth Taylor en Grace Kelly fan van het merk. Vandaag de dag zijn celebrities wereldwijd nog steeds groot liefhebber van Gucci. Amerikaanse rapper 2 Chainz heeft zelfs geclaimd na zijn dood te willen worden begraven in een Gucci winkel.
Dat Gucci een duur merk is, is inmiddels al lang en breed bekend. In 1998 stond het merk zelfs in het Guinness Book of World Records. De ‘Genius Jeans’ was met een waarde van $3,134 toen officieel de duurste spijkerbroek ter wereld. En nog steeds leggen fans wereldwijd stapels geld neer voor een item van deze grote modenaam. En terecht, want wie wil er nu niet met die dubbele GG over de straten flaneren?